Jangan Bunuh Matahariku (TV2)

Jangan Bunuh Matahariku (TV2)

Jangan Bunuh Matahariku (TV2)
Tarikh Tayangan : 23 September 2010,
Hari Tayangan : setiap Khamis,
Masa Tayangan : 9.30 malam
Episode : 13 episod
Pelakon: RITA Rudaini, Fizz Fairuz, Adzriefaiz Adzlan, Geofrey Willams, Wan Ilyas dan Almy Nadia
Sumber : berita harian


Sinopsis Jangan Bunuh Matahariku (TV2)

Penceritaannya bermula dengan mengajak penonton kembali ke tahun 1980 di Cameron Highland, ramai penduduk kampung ketika itu berkerja dengan seorang pemilik ladang Inggeris bernama Michael Days. Suri, seorang gadis buta yang cantik juga berkerja di ladang Michael Days.
Jangan Bunuh Matahariku (TV2)
Kemunculan pemuda bernama Rahas di kampung itu telah membuka hati Suri, tetapi dalam masa yang sama ia juga telah menimbulkan rasa cemburu pada Owen Days, anak sulung Michael Days. Keikhlasan lelaki misteri itu, membuatkan Suri percaya yang cinta itu wujud.

Keadaan menjadi kucar kacir apabila Rahas diancam oleh Amar, seorang pemuda yang berdendam dengan Michael Days dan memegang rahsia sejarah Rahas. Akhirnya Rahas terpaksa meninggalkan kampung apabila dia mula dikecam oleh orang kampung akibat perbuatan Amar.

Suri kecewa dan tertanya-tanya tentang kehilangan Rahas. Akhirnya, untuk membetulkan keadaan, bapa Suri bersetuju menerima pinangan Owen Days. Suri dan Owen Days disatukan.
Jangan Bunuh Matahariku (TV2)
Setelah 29 tahun kemudian, Suri dan Owen sudah mula menetap di bandar bersama anak angkat mereka, Raizam. Walaupun sudah berkeluarga, perwatakan Suri berubah semenjak kehilangan Rahas. Dia tidak lagi seorang gaids ceria seperti dulu, malahan dia kelihatan seperti seorang yang angkuh, dan suka menyendiri.

Owen Days semakin uzur, akibat perbuatan Amar yang dipercayainya. Segala urusan pejabat Owen diambil alih oleh Raizam.

Takdir menentukan pertemuan Raizam dengan Cinta telah mengubah segalanya. Raizam mula menaruh hati pada Cinta dan hal ini membuatkan Amar resah, lebih-lebih lagi bila Amar mendapat tahu yang Cinta adalah anak kepada Rahas yang lari dari kampung dahulu.
Jangan Bunuh Matahariku (TV2)
Pada masa sama Amar risau sekiranya rancangannya selama 29 tahun hancur dengan kemunculan Cinta, dan dia tidak mahu Raizam terlibat dengan Cinta dan Rahas, kerana Raizam sebenarnya adalah anaknya.

Perhubungan Raizam dan Cinta telah menyatukan kembali hubungan Owen, Suri dan Rahas. Segala misteri 29 tahun dahulu terbongkar. Dan bagaimanakah kesudahan drama menarik ini? Untuk itu usah ketinggalan mengikuti drama Jangan Bunuh Matahariku pada setiap Khamis, jam 9.30 malam di TV2.