MAE NAK



Mae Nak
TAYANGAN : 26th July 2012 (Showtimes)
BAHASA : Thai
TEMPOH : 94 mins
Genre: Horror
PENGARAH : Chotipan Nitiwat, Rangsiroj Panpeng
PELAKON: Bongkot Kongmalai, Rangsiroj Panpeng



SINOPSIS MAE NAK
Mae Nak adalah cerita cinta hantu berdasarkan kisah nyata cinta sejati antara Nak dan Mak yang terjadi 100 tahun yang lalu di Thailand. Mae Nak mengisahkan cerita tentang Mak, seorang tentara yang telah meninggalkan isterinya yang telah hamil untuk berperang.

Mae Nak tinggal di tepi Sungai Prakanong. Saat perang usai, Mak kembali kerumahnya akan tetapi rumah yang ia tinggali bersama Nak yang sedang hamil telah hancur.
Diantara reruntuhan rumahnya, Mak melihat isterinya Nak dengan seorang bayi. Mak sangat bahagia mengetahui isterinya masih hidup dan bayi yang dikandungnya lahir dengan selamat.

Tetapi setelah menyadari bahawa Nak dan bayinya telah menjadi hantu, Mak berlari ke arah kuil budha untuk meminta perlindungan. Ternyata arwah Mae Nak dan bayinya marah kepada warga desa di tepi Sungai Prakanong. Para penduduk pun ketakutan, dan mereka menggali kembali makam Mae Nak dan bayinya untuk dikremasikan di kuil Budha.

Tetapi hantu Mae Nak tidak mau pergi dari desa itu, karena ia masih jatuh cinta terhadap suaminya Mak. Dan akhirnya penduduk Sungai Prakanong meminta bantuan biksu untuk mengantar arwah Mae Nak ke dunia lain.